Sarah Jane, multivocaliste van Gospel-blues tot aan Neo Soul

Een willekeurige zaterdagmiddag , als half Paramaribo aan de siësta is, galmen de  muziekfragmenten door een oude, krakkemikkige Philips-radio, dat ieder moment de geest kan geven.

Dat deert tante Eline niet. Immers ze is de zangeres van de familie Wijdenbosch , en altijd in voor een vocale show. Het maakt haar niet uit,  of het nou de ballade van Etta James  is “I’d rather go blind” of Ann Cole’s  ”Have fun”: gezongen wordt er toch. Het doet er niet toe, of de heer des huizes net terugkomt van een vermoeiende Lions-vergadering en aan rust toe is; ‘The Show must go on’. Zelfs in de late jaren tachtig en begin negentig wordt de traditie  van “Eline’s  house concerts” voortgezet. De kleine Sarah Jane wordt door tante Eline op sleeptouw genomen, en zingt een deuntje mee, de speelgoed NOKIA als microfoon  bedienend. Ze blijkt zo getalenteerd dat moeder Linda haar inschrijft voor deelname aan het jaarlijkse zomerkamp dat door de Evangelische Broedergemeente (EBG) Amsterdam-Oost wordt georganiseerd. Ook aan een talentenjacht door dezelfde kerk geïnitieerd neemt Sarah Jane deel. Samen met een andere deelneemster, zingen ze de sterren van de hemel in een perfecte uitvoering van Mary Mary’s “Shackles”. Het duurt niet lang of Sarah Jane bezoekt het Amsterdamse Conservatorium, om daarna driftig te sleutelen aan een zangcarriëre dat haar langs diverse artiesten brengt waar ze de achtergrond vocalen voor haar rekening neemt. Onlangs nog was zij de achtergrond vocaliste in één van de afleveringen van de populaire DWDD op NPO1.  Onderwijl toert Sarah Jane met haar eigen band langs de Nederlandse concertpodia, het Paard van Troje als sluitmoment van de Black Magic Tour. Ondanks de matige belangstelling kan er worden gesproken van een kwalitatief concert op top vocaal niveau. De band bestaande uit een toetsenist, bassist, slagwerker en twee achtergrond zangeressen is behoorlijk ingespeeld. De wijze lessen van tante Eline op Hogeschool-niveau wierpen haar vruchten af, in Gospel tracks als “Miracles of Melanin” , met een tempowisseling in Afrikaanse muziektraditie, tot de ballad “Teach me”, waarbij een jongeman  op aanwijzing van Sarah Jane het podium betreedt, en een ‘vrijage’ aangaat. Een luid gejoel vanuit de zaal volgend. Gedurende het concert ontpopt zich de multivocale gave van deze 31 jarige zangeres. Of het een funky groove is , of Neo-soul geweld in de traditie van Angie Stone, Sarah Jane neemt al haar verantwoordelijkheid als een volleerde show-woman, die haar publiek op eigen wijze entertaint, zoals tante Eline haar streng onderwees. De afwezigen zullen het betreuren dit concert niet te hebben bijgewoond. Echter Sarah Jane, zou Sarah Jane niet zijn om de volgende uitdaging aan te gaan. Samen met de Belgische vocaliste, Shishani Vranckx (Namibische achtergrond) is het volgende project er één waarbij ze elkaars repertoire bezingen. De uitdaging onder leiding van muzikaal leider Thijs Borsten begint op maandag 5 februari  in Theater de Lieve Vrouwe in Amersrfoort , dinsdag 6 februari, Theater Corrosia, Almere-Haven, en ten slotte op dinsdag 20 februari 2018, DE KOM Stadstheater te Nieuwegein.  Belangstellenden die nu al willen genieten van Sarah Jane’s muzikaliteit kunnen via Sportify en Itunes alvast een voorschot nemen op haar nieuwe EP: ‘Black Magic’.

saray-jane-paard-van-troje-4.jpg

saray-jane-paard-van-troje-6.jpg

sarah-jane-paard-van-troje-1.jpg

Sarah Jane Paard van Troje 3 3 februari 2018

saray-jane-paard-van-troje-2.jpg

saray-jane-paard-van-troje-3.jpg