Emeli-sande-slider-1.png

Emeli Sandé:  Hoge Priesteres van de (NU) Soul

Hoewel de Hoge Priesteres van de Protest songs en Old Skool Soul reeds heen is, mag Emeli Sande zich de ongekroonde Hoge Priesteres van de Nu Soul noemen.

Anders dan de legendarische Nina Simone, die achteloos strooide met teksten die ter ondersteuning dienden  voor de Amerikaanse burgerrechten beweging, doet Sandé, eigenlijk: Adele Emely (10 maart 1987, Sunderland)  het subtieler.

Met Love songs. Onderwijl  dezelfde expressie als Simone.

Beiden pakken je in met onnavolgbare  lyrics. Simone, protesterend, agerend tegen het maatschappelijk establishment en relationele overspel. Sandé  daartegen overtuigt je met haar oprechte liefde, smekend zelfs dat de grootste nuchtere  kikker bezwijkt.

In ‘Give me something’  gaat ze op de biecht.

Ze is een charismatische verschijning, soms in fel rode pumps, opvallend geblondeerd  in een Elvis-kuif, en summier begeleidingsorkestje.

Geen opsmuk met blazersensemble, maar gewoontjes: bas gitaar, lead/rhythm gitaar, drums, en bij voorkeur een (Hammond B-3) orgel in de traditie van Billy Preston, Booker T. Jones, Jimmy Smith, Steve Winwood,  of een Sven Hammond Soul. Het orgel is de rode draad in de meeste songs op het nieuwe album ’ Love live The Angels’, waarop de fans vier jaar hebben gewacht.

(Haar debuut release ‘Our version of events’  is al een golden oldie uit 2012).

‘Long Live The Angels’ is zeer de moeite waard, want Sandé pakt uit, verspreidt het vocale snoepgoed . Je zou haast zweren dat ze is opgegroeid in de Amerikaanse deep-south traditie van de hurting, depressive Soul.

Niets is minder waar. Mevrouw Nu Soul is aan de andere kant van de oceaan geboren. En toch beheerst ze het idioom van de overdracht zoals het een goede autenthieke Soul-artiest(e) betaamt.

Ze rapt niet als een Millie Jackson, Nina Simone of een Betty Wright met grootspraak, maar haar toonzetting is fluweel zacht, en explodeert in de laatste vocale seconden  in een spirituele uiteenzetting van een Sister Rosetta Tharpe’s Choir  and Orchestra. Neem nou ‘Build me up’, waar het koor de volle ruimte krijgt om te excelleren.

Al met al is het album  ‘Long Live The Angels’ een grote Grammy kanshebber.

Nee, Sandé is bijna compleet, doch oefent ze de raps dan zien we haar graag in de Amsterdam Arena in een ‘battle- rap’ tegen over Soul-veteraan Betty Wright.

Emeli Sandé is op 29 maart 2017 in de Heineken Music Hall, vanaf 1 januari 2017,  het AFAS Live geheten, waarna de Tour haar weg vervolgt naar diverse Engelse steden en natuurlijk haar geboorteland Schotland

emile-sande-2.png

Emeli Sandé; verrassend, innemend
  en geest verruimend

emile-sande-4.png

emile-sande-3-rond.pngemile-sande-9-cut-out.png

emile-sande-5.png

emile-sande-10.png

emile-sande-8.jpgemile-sande-7.png