Betty Wright: Overgebleven icoon van de Old Skool Soul verhit Paradiso.

Er zijn vele Soul- en Blues zangeressen die een vacuüm (door overlijden) hebben geslagen in deze genres vanaf de jaren zestig tot en met heden. Denk aan High Priestess of Soul, Nina Simone  (RIP, 2003),  Miss Peaches, Etta James (RIP, 2012)  Denise La Salle , Queen of the Blues (RIP 2018),  Queen of Soul, Aretha Franklin (RIP, 2018).

Behalve Bettye  Lavette, die regelmatig optreedt,  is er een andere Betty (zonder e,),  die de internationale podia  nog steeds aandoet. Begonnen in de jaren zestig in de traditionele Gospel duurde het tot aan 1972 dat het door Clarence Reid en Willie Clarke geschreven “Clean up woman “ haar grote door braak betekende. Onder de noemer Miami Soul  maakte deze regio furore. Benny Latimore, Jackie Beavers , Timmy Thomas,  en later , George McCrae, Jimmy Bo Horne en KC & Sunshine Band waren bekende vertegenwoordigers.  Betty Wright ging samenwerken met producer, componist Allan Toussaint, die “Shoorah, Shoorah” schreef en een dijk van een hit werd in Amerika, en Suriname.  Dit  nummer betekende de kennismaking met Nederland, omdat vele Soul-verzamelaars uit de West hun hele platenverzameling  het vliegtuig in sleepten.  Wrights lange carrière werd voorgezet op haar eigen Label Vision, die enkele bescheiden hitjes opleveren , doch veel werden gedraaid in kleine clubs, en op Soul party’s. “Pain”,  “No pain”, no gain”, “ After the pain”, waren enkele van de nummers, waarin  Wright de vrouwelijke emoties liet spreken. Natuurlijk gaan de teksten over verbroken relaties, onbeantwoorde liefdes, en onbegrip.

Een performer pur sang is Miss Betty (65). Dat liet ze onverbloemd merken in een bom volle, totaal uitverkochte Paradiso. Gekleed in een lange broek, blouse met wijde mouwen , en gympen , het geheel in glitter en het teruggekeerde  afro-kapsel , het gelaat  bijna geheel bedekkend, opende de charismatische Wright haar show. Ze liet highlights horen uit haar inmiddels 50-jarige  muziek carrière. In “Tonight ‘s the night” had Betty haar achtergrond zangeressen rustig thuis kunnen laten, want het “Paradiso Choir” nam de backing vocals geruisloos over. De menigte in extase, want de Ladies herkennen hun eerste  sexuele ervaringen helemaal zoals Wright het verhaalt.  In “No pain , no gain” heeft Betty  niets van haar zangtoon verloren. De krachtige , hoge yell bracht Paradiso in vervoering.  Na anderhalf uur  hield Wright het voor gezien,  na lang aandringen van het publiek nog een toegift, waarna de fans nog lang spraken over het onvergetelijke concert in een met tropische temperatuur  verkerende Paradiso (25 graden). Een  snelkookpan, verhit door de New Queen of Soul, Betty Wright.