John Oldenstam beeldt Marvin’s sensualiteit uit

Op 1 april 1984 klonk er een (pistool) schot in huize Gaye.

De toegesnelde ambulance broeders treffen in de woonkamer het ontzielde lichaam aan van Marvin Gaye. Na politie onderzoek en getuigenis van Ma Gaye blijkt vader Gaye de verdachte te zijn. De wereld wordt opgeschrikt als Marvin zijn dood wordt bevestigd. De zanger, componist, entertainer, showman  schrijft geschiedenis in Motor city Detroit. Zoals Otis een grootmacht was in het STAX imperium, was Marvin de Big man bij Tamla Motown, en mede bepalend voor de  alom geprezen Motown Sound. De songs die Marvin voor dit label opnam  waren stuk voor stuk van hoge kwaliteit. Meestal had hij het dreamteam Holland-Dozier - Holland aan zijn zijde, of het schrijvers duo Dennis Lambert en Brian Potter. Marvin’s charisma deed menig vrouwen hart veranderen in een achtbaan. Geen medicijn was opgewassen tegen deze lady killer tevens regelmatig Coke gebruiker. Tja, wat wil je; Marvin zijn leven werd grotendeels bepaald door de dominante, veel oudere Anna Gordy, die zijn vrouw werd in de zomer van 1963. Gaye zijn leven was een cocktail van onverschilligheid, genialiteit, drugsgebruik, en verdriet. Soms emotioneel aan de rand van de afgrond, dat hij in 1978 het album ‘Here my dear ‘ schreef naar aanleiding van zijn scheiding van Anna Gordy, die zeer invloedrijk was binnen de Motown stal. Marvin schreef ‘Pride and Joy’, als een autobiografische verwijzing naar de gelukkiger jaren van hun huwelijk. De scheiding die in 1977 werd uitgesproken na jaren van soebatten om financiën en macht bracht Marvin aan de rand van de financiële afgrond. Geniaal als hij is werd zijn alimentatieverplichting gecompenseerd met de inkomsten van ‘Here my Dear’, dat volgens kenners zijn beste album ooit is. Dit alles kon John Oldenstam niet deren, in het Bijlmerpark Theater. Hoewel geen vocaal wereldwonder, had Oldenstam wel de gelijkenis in lengte, postuur en baard als Marvin. Het eerste deel van het theater concert begon mat. Mindere bekende songs in de Nederlands-Surinaamse soulscene ‘Í’ll be doggone’ en ‘Got to give it up’ waren daar debet aan. De tweede helft van het concert werd verlevendigd door bekendere songs als: ‘Whats’ goin on’, Í heard it to the grapevine’, ‘Mercy , mercy me, ‘I want you’,  ‘How sweet it is (to be loved by you)’. En natuurlijk had John zijn counterpart. Maureen Fernandes, vertolkte samen met hem de wereldhits in een medley : ‘It takes two, You’re all i need to get by, Áin’t nothing like the real thing’, ‘Ain’t no mountain high enough’, Heaven must have sent’.

Ook deze keer had Maureen driftig gegraaid in de oude stoffige vierkanten platen- en video kist van Pa René Fernandes. Geen CD’s, want de authentieke Motown sound kwam door middel van onvervalst vinyl en Eastman color beeld -materiaal helemaal tot zijn recht, gezien de ingespeelde speelsheid van het duo. Maureen liet er geen gras over groeien John te verleiden. Uiteraard ging hij gretig in op de gemaakte avances. Avances had ook een dame uit het publiek  toen John haar aanwees om naar het podium te koersen. De sensuele bewegingen waren voor haar het signaal om tot de ontklede aanval over te gaan.  Het overhemd werd ontdaan van knopen, borsthaar gestreeld, onder de klanken van het super erotische ‘Sexual healing’ (1982), direct gevolgd door de mega million seller ‘Lets get it on (1973).

Onder dit geweld brak de hel los in het Bijlmerpark Theater. Andere dames eisten hun deel van de buit ook op, en wensten zo nodig de avond voort te zetten met de man die Marvin Gaye in Zuidoost  gedurende anderhalf uur perfect neer zette. Ofschoon Marvin Gaye  over een rijk oeuvre beschikt kunnen z’n sterke songs als ‘Keep gettin it on’ en ‘You are everything’ aan het programma worden toegevoegd.  De band onder leiding van toetsenist Marck Oemar kan het muzikaal goed aan.

De zanger en entertainer, die ooit muzikale trendsetter is geweest, heeft 30 jaar na zijn dood  voor ‘even’ geleefd in de uitgebeelde sensualiteit van John Oldenstam.

Marvin Gaye in actie tijdens één van zijn befaamde concerten

Marvin Gaye en Anna Gordy  in gelukkiger tijden