ArtiestenNieuws

Black is King , het magisch kindje van Beyonce Knowles-Carter

Black is King , het magisch kindje van Beyonce Knowles-Carter

Wist je dat Black is King , het magisch kindje van Beyoncé, mede is vorm gegeven door een Ghanese-Nederlandse filmmaker uit Amsterdam Zuidoost? Zijn naam: Emmanuel Adjei , 31 jaar oud. Vogue Regisseur Emmanuel Adjei werkte samen met Beyoncé: 'Zenuwslopend'

Afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en de Kunstacademie van Gent, werkte deze Emmanuel aan bijzondere (film) projecten . Op gegeven moment ontvangt u via z’n agent een telefoontje uit New York, of hij beschikbaar is voor een brainstorm sessie . Wie zit aan tafel: Beyoncé. Zij vertelt over haar visual album  Black is King  en heeft de ideeën nodig van Adjei  voor de verhaallijn, video’s, kortom het hele pallet van begin tot eind.

Black is King is een verlengstuk  van Disney’s kassucces The Lion King. De kern van het verhaal is de Afrikaanse diaspora en de daaruit voortvloeiende identiteitsverlies dat wereldwijd de Afrikanen verspreidde. Zoals het in de dierenwereld vaker gebeurt ( zie National Geographic World) ontvlucht de Leeuwenwelp de troep om langs omzwervingen zich weer  te voegen bij de familie. Zo raakt de zwarte mens op drift.  Hiervoor gebruikt  Adjei het oerverhaal van Mozes  in het rieten mandje als rode draad voor Beyoncé ’s film. De clips “Find your way back”, waarin de Leeuwenwelp Simba door de ruimte slingert, en “Don’t jealous me”, waarin de jonge Simba moet vluchten voor ontketenende gnoes, spreken tot grote verbeelding. Vooral het visuele aspect is bloedmooi. Opvallend aan het associatief  beeldverhaal zijn de sprookjesachtige kleding; creaties met een koninklijke statuur dat doet denken hoe Afrikaanse stammen , en Nazaten in de diaspora traditioneel gekleed gingen.

Je kunt het majestueze misschien overdreven vinden, doch dat is precies  wat Black Panther  uit 2018 naam en faam bracht.  In ballingschap droomt Simba over het  (verwend) prinsenkindje dat hij was en is.  Dat Adjei  uit mythen en legende inspiratie haalt,  staat buiten kijf. Immers  hij gaat terug naar de begin periode toen Afrikaanse nakomelingen  een koninklijke status zouden dragen. (Kijk je naar de recente Afrikaanse  geschiedenis dan tref  je op het continent allerlei koninklijke families aan buiten de stedelijke gebieden.  Zo gek is  het dus niet, red).  Daarnaast betoogt hij dat de timing van Black is King precies valt  in de demonstratieve periode van Black Lives Matter. Dit illustreert volgens hem dat we als groep onze creativiteit bij elkaar hebben gebracht. Zwarte kunst mag er zijn, en moet er zijn. Als zwarte kunstenaar mag je gehoord worden , en gezien worden.  Adjei stelt dan ook dat het juist prachtig is dat we ons mogen bedwelmen in romantische mythen en archetypen, die we kennen van Europese en Amerikaanse verhalen. Nu komt er dus  in het rijtje het Afrikaanse verhaal bij (mede) dankzij Beyoncé Knowles.

Black is King  is te benaderen via Disney+

“Already” – Beyoncé, Shatta Wale, Major Lazer

“Find your way back”- Beyoncé

“Don’t jealous me”-Beyoncé (video)

“Don’t jealous me”(Lyrics)

Comment here

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.