In een tijdperk van digitaliseren van foto-film, portretten en geluid, is het voor de muziek- branch overleven, instand houden is het motto, en met een beetje geluk uitbreiden, of de formule aanpassen. Dat laatste deed een cd en-vinylzaak aan de Utrechtsestraat 60 in Amsterdam. De naam: Concerto. Waar collega’s als RAF, Boudisque, Glorie (allen Amsterdam) , Bolland (Den Haag), en winkelketen Free Record Shop het bijltje er bij neerlegden, omdat de vraag naar vinyl in de jaren tachtig terug liep, hield Concerto voet bij stuk. Investeren, meegaan met de tijd, en de vinyl liefhebber op zijn wenken bedienen met een koffiecorner om uit te rusten tussen de immense collectie glimmend zwart heeft Concerto internationaal naam en faam gebracht.
Verzamelaars uit geheel Europa togen naar Amsterdam om die speciale uitgave van een “Sticky Fingers”, of een “Velvet Underground & Nico” aan hun collectie toe te voegen. Maar Gijs Molenaar , eigenaar van Concerto – opgericht in 1955 – heeft ook andere tijden meegemaakt. Zijn inschrijving van Concerto werd door de NVGD afgewezen. Hij kon er niets aan doen. De veroorzaker was een lid van de NVGD, die bezwaar maakte tegen de komst van een nieuwe platenzaak in de Utrechtsestraat, want er was ook een platenzaak op nummer 88: Music Palace, ook bekend als Meesters. Die zat uiteraard niet te wachten op concurrentie naast de deur. Natuurlijk waren er ook rare kostgangers die de muziekwinkel bezochten, niet voor de gezelligheid, maar om proletarisch te winkelen. Het publiek was gemêleerd: van scholieren , alcoholisten, drugsgebruikers, die door het geld heen waren tot keurige huisvaders die LP’s verstopten in de boodschappenwagen. Vanaf het moment dat Concerto met tweedehands platen was begonnen, trok de winkel veel klanten met een kleine beurs, en daar zaten zonderlinge types tussen, mensen die tegenslagen in hun leven hadden gekend, mensen die die moeilijk aansluiting konden vinden. Gijs was sociaal ingestoken, en matste af en toe een bezoeker die het niet breed had, maar toch die ene bijzondere plaat wilde hebben. Een inkopende platen- zakenman met een sociaal hart.
In de jaren van de opkomende Rhythm & Blues en Soul moest Gerard Muller het doen met import uit London, en meestal uit Paramaribo. Meestal op vakantie in het zonnig Zuid-Amerikaans land betrok hij de gewilde soulplaten van The Impressions, Sam Cooke, Ovations, Drifters, James Carr en overige soul-giganten uit die tijd bij de lokale platenzaken; Ed ’s Disco bar en Valle. De Soul-traditie in Suriname, Jamaica en Guyana werd meestal opgeluisterd door de DJ’s die een koffer met platen mee tornden om de danslustigen te voorzien van wat wij tegenwoordig als ballads betitelen. Ook de radiostations in Suriname: Radio Apintie, Avros en Rapar waren en zijn nog steeds keien in dit genre. In het Caribisch gebied had men voor de langzame slow-nummers de benaming “Lock-down” bedacht. (Nee, mensen deze term had in die tijd niets met Corona te maken, red). Concerto voorzag in deze behoefte van Gerard en zovelen soul-brothers en sisters. Een corner werd ingericht van verse (soul en Funk) releases Als regelmatige bezoeker kon Gerard zich uitleven, en een praatje maken met medewerkster van het eerste uur: Beppie. Al snel kreeg Bep Mc Quillan, zoals ze eigenlijk heet in de gaten welk materiaal Gerard’s belangstelling trok.
Beppie is ondertussen op gerespecteerde leeftijd, maar Gerard is nog steeds de trouwe bezoeker op de zaterdag. Na Beppie’s einde dienstverband is hij ondertussen bekend bij de (nieuwe) medewerkers van Concerto, en wacht hem naast zijn pakketje vinyl ook een vers bakkie Cappuccino. Gerard die respectvol steevast meneer Muller wordt genoemd, vanwege zijn degelijkheid die hij uitstraalde, en langer dan dertig jaar Concerto bezoekt.
Ewoud Kieft, historicus, schrijver en muzikant, kwam als twintig jarige jongeman te werken bij Concerto. In de zeven jaar dat hij er werkte zag hij een bonte stoet aan liefhebbers zijn toonbank passeren. Elke genre was vertegenwoordigd. Verzamelaars van Jazz, Punk, Hip Hop, Metal , Techno en Soul. Na twintig jaar zocht Kieft (voormalige) medewerkers op om hun levensverhalen te bundelen in het boek “CONCERTO”, vol met humor, anekdotes, en andere vermakelijkheden.
Ewoud Kieft
CONCERTO
ISBN: 9 789403 130910
DEBEZIGEBIJ.NL
Comment here