De uitbraak van Corona rond februari 2020 was spelbreker voor de release van het nieuwe album “All Rise”. Het zou tot augustus 2020 duren voordat de fans konden genieten van nieuw materiaal. En ja, “All Rise”, is verassend. De tracks zijn tegengesteld aan het vorige album “Nat King Cole and me”.
Porter is op “All Rise”, helemaal los. Hij temporiseert in het openingsnummer “Concorde” . “Dad gone thing” moduleert hij zijn stem met gemak , het koor en begeleiders voelen hem haarfijn aan. Elke noot is op zijn plaats. In “Revival Song”, is de invloed van de onlangs overleden Bill Withers hoorbaar.
Waar je bij menig artiest in de verleiding komt om van het ene naar het andere nummer te skippen, ga je toch gauw terug om te horen hoe hij zijn fluwelen zangtechniek exposeert. Hij wisselt uptempo af met een ballade, dat rust afdwingt, dicteert zijn tekst op zijn kenmerkende manier, melodieus, zangerig, en toch proef je de overtuiging in “Love is overrated”. Gregory Porter maakt je compleet gek! Hij verveelt geen moment. Hoe is toch mogelijk dat de jonge luisteraar hem omarmt? Wat is zijn geheim? Een eensluidend antwoord is er volgens mij niet. Hij verlaat vervolgens gedeeltelijk de rust om in de opbouw van “Faith in love”, halverwege in een plotselinge vuur spuwende Vesuvius te veranderen, waarbij de strijkers een aanzienlijke rol vervullen. De gitaar-riffs markeren, Gregory pauzeert, neemt een aanloop, versnelt de vocalen en verandert in een ware Soul-man, ondersteund door een machtig koor. “Long list of troubles”, orchestraal, een tikkeltje bluesy a la Muddy Waters. “Mister Holland”, een midtempo zorgvuldig georchestreerd. Ook hier tref je soul-expressie, waarbij het orkest versnelt, en Gregory meegaat.
Weer een ballade: “Modern day aprrentice”, jazzy gezongen alsof hij wil zeggen: “Nat King Cole’, hier ben ik, je wedergeboorte”. “(Love is like) a Phoenix” beeldt Porter de liefde uit, neemt je mee op een roze wolk. Hij sluit af met “Thank you”. Nee, je verschijnt met het album “All Rise” echt niet voor de rechtbank, maar in de Baptistenkerk op de hoek van Fifth Avenue, en 110 th Street. Gregory Porter is niet voor een gat te vangen, een ware Kameleon.
Comment here