Met goedkeuring van de zeer kritische muzikale genie deed de flegmatieke Amerikaanse zanger José James alsof hij er een routematig concert gaf. Niets is minder waar. Het oeuvre van de oude Grootmeester Bill Withers werd in een nieuw moderne jas gestoken. Voor James (10 januari 1078) bij aanname van outsiders een beproeving, maar James zelf bracht de 12 nummers tellend album uitgebracht op het befaamde Jazz-label Blue Note tot grote hoogten. Daarbij gesteund door de excellerende bassist Aneesa Al-Musawwir .
En het Noordpool orkest bestaande uit: strijkers aan de rechterzijde van het podium, en blazers aan de linkerzijde vanuit de Maas (Northsea Jazz Festival 2019), waar een enthousiast tot de nok toe gevulde concertzaal zich vermaakte met James’s gekoelde vocalen. Vergis je niet, niettemin zat er power achter, zoals een Amerikaan met klasse het brengt. De accenten en stukjes emoties op de juiste plaats, op het juiste moment. Hoogtepunten ”Who is he”, en “Just the two of us”. José James vragend naar het welbevinden en mogelijke gigs van Withers: “Bill is niet meer actief. Zowel in studio als live doet hij niets meer, en geniet met volle teugen van het gezinsleven. Waarom zou hij, vervolgt James. Immers het geld is binnen, en Bill wil geen verplichtingen meer”.
José James wordt dikwijls geoormerkt als een jazz zanger, maar vermengt met gemak Jazz met soul, R&B. Hij komt uit Panamese ouders. Vader James is een multi-instrumentalist , en specialiseerde zich op saxofoon. Voor het huidige album , debuteerde alleskunner James in 2008 met het album “The Dreamer”, waarna respectievelijk in 2010 uitkwamen , “Blackmagic”, en “For all we know”. “While you were sleeping”, verscheen in 2014 op Blue Note . En nu het kroonjuweel “Lean on me” (2019) eveneens op Blue Note.
Comment here