Musica CalienteNieuws

Musica Caliente Lente 1996

Musica Caliente lente 1996

DENISE JANNAH, EEN (SURI-NAAMSE) STER

Denise Jannah

Een stampvol Torarica. 'Denise. Denise', roept een keurige dame uit het publiek,' ik voel me een beetje gediscriminineerd. Je bent nooit zo in Holland'. De rest van het publiek lacht zich te pletter en heeft een beetje te doen met deze mevrouw en alle andere landgenoten overzee. Blue Note zangeres

Denise Jannah heeft dan al vele maken 'Dan na hipi pi pi' geroepen, met van alles geschud, moppen getapt en conferences gedaan. Maar ze heeft vooral gezongen. De sterren van de hemel. Een repertoire van Oude en nieuwe jazz, maar ook Surinaamse popsongs.

Denise Jannah is vaker in Suriname. Ze heeft een druk jaarprogramma, maar ziet toch kans Suriname in haar schema op te nemen. De laatste keren zijn deze bezoeken gekoppeld aan concerten ' voor het goede doel'. De climax was natuurlijk het bezoek na het uitkomen van de Blue Note cd I was born in love with you.

Nog een prettig punt in de carriereplanning van Denise: Suriname is serieus (op)genomen in de worldwide promotion van deze laatste CD. Dit levert misschien niet direct geweldige verkoopcijfers, maar op langere termijn en regionaal tikt het allemaal toch lekker aan. Want wat ze hier wel heeft is volkomen vrije toegang tot alle

radio en televisiestations. Niet dat Denise Jannah onbekend was in Suriname'. Via gastoptredens bij Hannah en Clarence en FraFra Sound was ze hier al enige tijd opgevallen. Algemene bekendheid kwam met Take it from the top, waarvan nummers als Rashida ook buiten jazzprogrammas te horen waren. Door het succes van Cd 2 A heart full of music brak Denise ook in Suriname goed door. De beide optredens in 1994 en 1995 vestigden voorgoed haar naam als internationale (surinaamse) ster.

In Suriname is ze vooral 'onze Denise' Vrolijk, open en voor iedereen bereik-baar. Bejaarden, jongeren, EBGS-ston-futu of kerklozen. Zelf zegt ze daarover: ' lk ben hier, net als in Utrecht, voor iedereen bereikbaar. Geen geheime toestanden. lk sta gewoon in de gids en iedereen kan me bellen'. Hiermee counterde ze een opmerking van jon-geren dat ze alleen voor de gevestigde orde te bereiken was. Daags daarna is ze op een speciale avond ontvangen en gehuldigd door jongere fans. Ook een 'Wi Tata' in de kerk bij speciaIe gelegenheden in haar familie, gaat ze niet uit de weg. Voor de kerkgangers van de EBGS zal ze altijd de dominee's dochter blijven. Een prettige bijkomstigheid is dat het kerkpubliek zich ook terug vindt in de Jazzy Denise van de cd's. Ze zijn ook deel van het publiek in het overvolle hotel Torarica. Met vakmanschap, talent, maar vooral met plezier werkt Denise een repertoire af zoals ze dat nergens ter wereld zou doen. Jazz met een kleine en grotere bezetting, maar ook Kaseko (Sukrufinga) en sranan ballads (Blaka Rosu). En als klapper haalt ze twee zusters uit het publiek en gedrieen krijgen ze de zaal plat met een soul ouwe gouwe (That's how strong my love is).

Denise Jannah is de sweetheart van de natie en voor Suriname hoeft dat niet met vergelijkingen met andere grote jazzsterren. Ze is gewoon Denise.

TWEEDE CD ZONNEBLOEM IN AANTOCHT

Het (Kaseko) dansorkest Zonnebloem bereidt zich voor op de 2e CD-release. Volgens Orkestleider Marcel Brown verloopt de verkoop van de eerste uit-gave 'All you need is', voorspoedig. Opname-studio's hebben interesse in het uitbrengen van nieuw materiaal die wij nu aan het uitproberen zijn, aldus Brown. Maar de groep moet haar studio-voor-keur nog uitspreken. Enkele tracks zullen (vermoedelijk) te horen zijn bij de VPRO-Televisie als die een special uitzendt rond de verkiezingen in Suriname.•

Kaseko orkest de Zonnebloem

CONCERT DENNIS EDWARDS & KNEWTEMPS VERDIENT VERVOLG

Als voorbereiding op de dit jaar te verschijnen CD, traden Dennis Edwards & de Knewtemps op in het Leids Vrijetijds Centrum (LVC).
Het optreden was enigszins voorspelbaar, maar had niettemin verrassende wendingen in niet voor de hand liggen-de arrangementen en repertoire-delen. Edwards - bekend van de originele Temptations dubbelplatina hit 'Papa was a rolling stone' - was allicht de grote entertainer en stylist van de avond. De fameuze danspasjes kregen de Leidse studenten in varianten aangeboden, evenzo de zangkunst van de overi-ge Knewtemps.
Dennis Edwards

Met een zevenkoppig orkest en een ondersteunende zangeres werd het LVC opgewarmd met de Dolly Parton,'Whitney Housten klassieker 'l will always love you'.

Daarna werd met veel enthousiasme Dennis Edwards & de Knewtemps aangekondigd, die startten met 'Standing on the top'. Hiermee was de toon gezet voor respectievelijk ' I can't get next to you, The way you do the things you do', Ain't too proud to beg, Psychedelic Shack, Just my imagination, Cloud nine, I wish it would rain, I know i'm losing you, Don't look back, Papa was a rolling stone, it's growing, Ball of confusion, Get ready, en de nog steeds hartverwarmende 'My girl'.

Nummers uit het oeuvre van de componisten Holland-Dozier-Holland, Norman Whitfield/Barret Strong en Smokey Robinson.

Edwards memoreerde de in het voorjaar overleden vocalist Melvin Franklin, en ook Paul Williams, Eddie Kendricks, en David Ruffin met 'A song for you', daarmee zijn volle stem het intieme LVC insturend. Het gebruikelijke nage-recht was zijn enige solo-hit 'Don't look any further'. Dennis liet drie vrouwelijk fans het podium betreden, waarmee hij en de Knewtemps het vraag - antwoordspel beurtelings aangingen. Dit tot groot vermaak van de zaal.

Dennis Edwards & de Knewtemps verlieten het LVC al dansend zich klaarstomend voor de CD 'Live at Europe 1996'.•

CD ANALYSE

Oscar d' Leon - El sonero del mundo

Oscar d' Leon wordt de ongekroonde koning van de Salsa

Oscar d'Leon El Sonero del mondogenoemd, althans dat placht de announcer van zijn live CD'S steeds te zeggen. d' Leon heeft in de huidige Salsa-mekka aar-dig wat melk in de thee te doen, mede door zijn sterke orkest-bezetting en dito podi-um-presentatie. Op CD is hij niet vernieuwend meer. De glans is er af. Evenzo de uitda-ging om andere muzikale paden te bewandelen. Op 'El Sonero del Mundo' trekt hij nog één-

maal een oude jas uit de kast. De jas van de Joe Cuba Sextet,

'Volvere a verte', een son montuno met allure, pittig gesmeerd met volvette blaaspartijen.•

Tyrone Davis - For the good times

Een warme stem hebben en toch niet behorend tot de Rhythm & Blues top van weleer. Dit moet Tyrone Davis onge-twijfeld gedacht hebben. Deze 58-jarige vocalist mocht het succes pas proeven, nadat de single-releases 'I'm confessin' en 'Can I change my mind' onder supervisie van Ray Charles waren mislukt. De kentering kwam toen Dakar-records directeur Carl Davis dezelfde 'Can I change my mind' oppikte en het toverwoord goud op de  Billboard-lijst blonk. Na de Dakar periode zette Davis koers richting Columbia records. Zie daar, producer Leo Graham en arrangeur James Mack werden toegevoegd en de ene na andere zwarte schijf werd een hit.Tyrone Davis for the good times

Nu heeft Davis Columbia achter zich gelaten, in zijn kielzog het duo Graham/Mack.Zij legden zich toe op de productie van Davis laatste werk:'For the good times'. Dat is toch het country-achtige nummer van Kris Kristofferson, waarmee Al Green wereldroem ver-gaarde? Dat is correct. Eenvoud, warmte en diepte komt ruim aanbod op For the Good times. De aardse trilling is na 'l've never found a girl' van verre voelbaar.•

BASELINE - STANDARDS

Het Nederlandse label Challenge profileert zich in de Jazzvelden steeds meer als toonaangevend.Onlan gs verscheen de klasse CD -DDD-weergave - 'Baseline', waarop Jazz standards zijn gebracht door Hein van der Geyn
Baseline Standards(double bas), John Abercrombie (gitaar), Joe Labarbera (drums). Niet bepaald eenvoudige standards waar onder: 'My funny  Valentine'(recent: Chaka Khan), 'Peace' (Horace Silver). In som-mige uitvoeringen ontbreekt het heilige vuur. Wellicht had een additionele Nederlandse 'tropische' bezetting 'Baseline' extra kleur kunnen geven, 'Dont stop the carnival' (Rollins) zou tot voorbeeld kunnen strek-ken.•

S.O.S. Band

 

Powl AmeeraliDe professionele aanpak van het orkest Salsa on Sunday band is verbluffend. In het complexe Salsa idioom is het hen gelukt kaseko invloeden te integreren, hetgeen voelbaar is in het nummer 'Tamara'. Opmerkelijk is de uitvoering van de traditionele Spaanstalige 'Oye mi mama', die een eerbetoon is aan show-master Justus Balai.De Surinaams-melancholische klanken van vocalist Powl Ameerali onderstrepen de onvergankelijkheid van deze veertig jaar oude klassieker.•